În pofida incertitudinilor, ne menținem angajamentul de a oferi produse competitive și de a contribui la dezvoltarea industriei auto din România

Interviu cu Aurelia Leoveanu, Chief Financial Officer Renault Group România.

10.06.2025

Articol

Cum ați caracteriza, în linii mari, performanța financiară a Automobile Dacia în 2024 comparativ cu 2023?

Automobile Dacia a avut o evoluție bună a principalilor indicatori financiari, în ciuda contextului economic volatil.

2024 a fost, în continuare, un an economic dificil. Practic, cu excepția anului 2020, când a izbucnit epidemia de Covid, economia României a avut cea mai slabă evoluție din ultimii 12 ani, cu un ritm de creștere a Produsului Intern Brut sub media Uniunii Europene, de numai 0,9%.

Aș adăuga la acest tablou general un aspect care din păcate este îngrijorător pentru competitivitatea companiilor care desfășoară activități de producție în România. Costul energiei în România rămâne printre cele mai ridicate din Europa, depășind nivelul din țări cu industrie auto puternică, precum Germania, Franța sau Spania. 

În acest context, Automobile Dacia a reușit o creștere a Cifrei de Afaceri de 6,8% față de anul precedent, aceasta ajungând la 27,8 miliarde Lei (echivalent cu 5,56 Miliarde Euro), însoțită de o creștere cu 7,6% a profitului net, care a atins 569 milioane Lei (echivalent cu 116 milioane Euro).

Dacia și-a consolidat poziția de lider pe piața auto din România, cu o cotă de 26,5%. În paralel, exporturile de vehicule și de componente au avut o contribuție importantă la rezultatele prezentate mai sus.

 

Cum a evoluat profitabilitatea companiei în contextul inflației și al costurilor crescute cu materiile prime?

Așa cum arătam mai devreme, presiunile inflaționiste și creșterea costurilor energiei (gaz, electricitate) și al materiilor prime, au avut un impact negativ asupra tuturor actorilor economici din România.

În ceea ce privește Automobile Dacia, am reușit să compensăm parțial aceste efecte atât prin optimizarea lanțului de aprovizionare cât și printr-un mix de produse mai profitabil, cu o pondere mai ridicată a modelelor hibride și electrificate – noua generație a modelului Duster, lansată în 2024, având o contribuție importantă în acest sens. Totodată, strategia noastră de eficiență operațională și de control riguros al costurilor au avut un rol esențial.

  

Ce investiții majore au fost realizate în 2024 și cum se reflectă acestea în rezultatele financiare ?

În 2024, Renault Group a continuat investițiile strategice în România, acestea vizând în principal modernizarea liniilor de fabricație, digitalizarea proceselor și pregătirea pentru industrializarea modelului Bigster, a cărui producție de serie a început în primăvara acestui an.

Este vorba de investiții care se reflectă atât într-o productivitate mai ridicată cât și în capacitatea noastră de a răspunde mai rapid cerințelor pieței. Totodată, sume importante au fost alocate programelor de formare profesională a angajaților, în contextul demersurilor de introducere a unor noi tehnologii, precum și protecției mediului.

Pentru a da un ordin de mărime, valoarea investițiilor realizate în 2024 se ridică la aproximativ un miliard de lei (200 milioane de Euro). În același timp, investițiile totale realizate de Renault Group în România de la preluarea Automobile Dacia au depășit 4,2 miliarde de Euro.

 

Care sunt principalele riscuri pe care le anticipați pentru 2025 ?

Am menționat deja inflația, care continuă să se mențină și în primele luni ale acestui an la cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană, fără a exista semne de ameliorare a evoluției sale, cel puțin pe termen scurt.

Evident, inflația ridicată are un efect negativ asupra evoluției ratelor dobânzilor, ceea ce afectează costurile de finanțare și, în final, cererea de consum. Asistăm deja la o scădere a pieței auto, explicabilă și prin întârzierea foarte mare a programului Rabla din acest an.

Aș adăuga lipsa de predictibilitate a cadrului legislativ și fiscal, asociată unei perioade prelungite de interimat din punct de vedere politic.

Și fiindcă am ajuns la capitolul predictibilitate, pe lângă aceste provocări economice, incertitudinea geopolitică adaugă un nivel suplimentar de risc. Politica sancțiunilor comerciale reciproce între marile blocuri economice care sunt Statele Unite, Uniunea Europeană și China, riscă să creeze probleme în lanț pentru toate sectoarele economice.

Privind spre 2025, Automobile Dacia continuă să se adapteze și să inoveze într-un mediu economic provocator, consolidându-și poziția de lider. Investițiile strategice, eficiența operațională și orientarea spre tehnologii sustenabile creează premisele unei evoluții favorabile. În pofida incertitudinilor, ne menținem angajamentul de a oferi produse competitive și de a contribui la dezvoltarea industriei auto din România. Cu determinare și viziune, suntem pregătiți să valorificăm oportunitățile care ne stau înainte.

 

Resurse

Descarcă articolul

Vizualizează galeriav

RELATED TOPICS