- În primul semestru al anului 2024, Renault Group (RG) a înregistrat o profitabilitate record:
- Cifra de afaceri a atins 27,0 miliarde €, +0,4% și +3,7% față de perioada similară a anului 2023 la rate constante ale cursului de schimb[1].
- Cifra de afaceri a perimetrului Automobile se ridică la 24,4 miliarde €, -1,9% și +1,2% față de rezultatul înregistrat în semestrul 1 din 2023 la rate constante ale cursului de schimb1.
- Profitabilitate record:
- Marja operaţională a RG se ridică la 8,1% din cifra de afaceri (+0,5 puncte procentuale față de semestrul 1 din 2023), în creștere cu 0,1 miliarde € față de perioada similară a anului trecut.
- Marja operaţională a perimetrului Automobile a ajuns la 6,6% din cifra de afaceri (+0,4 puncte procentuale față de primul semestru al anului 2023).
• Rezultat Net: 1,4 miliarde € (luând în calcul diminuarea capitalului cu 440 milioane € în urma transferului de acțiuni Nissan).
• Un free cash flow solid: 1,3 miliarde €, generat de o performanță operaţională puternică. Acesta include o contribuţie a Mobilize Financial Services de 600 milioane € și integrează variația negativă a necesarului de capital de lucru de 209 milioane €.
• O postură financiară netă a perimetrului Automobile la nivel record: 4,9 miliarde € la 30 iunie 2024, (+ 1,1 miliarde € față de nivelul înregistrat la 31 decembrie 2023).
-
- Un portofoliu de mărci complementare, aflate în creștere:
• Renault este a 3-a marcă din Europa, numărul 1 în Franța și lider pe piața vehiculelor utilitare ușoare[2]
• Dacia figurează în clasamentul primelor 10 mărci cele mai vândute din Europa, iar Sandero este cel mai vândut model pe toate canalele de vânzare.
• Alpine înregistrează o creștere de două cifre a vânzărilor înainte de lansarea unor noi modele.
- Un portofoliu de comenzi solid în Europa, echivalent cu 2,6 luni de vânzări
- Un nivel foarte bun al stocurilor totale de 500k unități la 30 iunie 2024 (cu 69k unități mai puțin față de nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut)
- Renault Group își reconfirmă perspectivele financiare pe întregul an 2024:
• O marjă operaţională de 7,5%
• Un free cash flow de 2,5 miliarde €
“Aceste rezultate record sunt consecința muncii considerabile depuse de echipele Renault Group în cursul ultimilor ani. Eforturile noastre de a reduce costurile și de a concentra politica noastră comerciala pe generarea de valoare se reflectă într-o gamă de modele complet nouă, cea mai bună pe care compania noastră a avut-o în ultimele 3 decenii. Am implementat mijloacele tradiționale de îmbunătățirea a performanței, dar am readus în cultura companiei mentalitatea și spiritul de inovație care au marcat Renault în trecutul nu prea îndepărtat.
De câteva luni am accelerat procesul nostru de transformare pentru a deveni cel mai dinamic constructor auto din Europa. Ne bazăm pe 5 unități de business, avem o abordare pe orizontală și ecosistemică, urmărim întărirea lanțurilor noastre logistice, optimizarea proceselor cheie (Programul “speed of lightness”), utilizarea inteligenței artificiale (AI) în toate perimetrele creatoare de valoare: acestea sunt ingredientele cheie ale noii rețete secrete a Renault Group. Flexibilitatea, agilitatea și inovația continuă să ducă la îmbunătățirea performanței și a alocării eficiente a capitalului. Și ce este cel mai important: oamenii din Renault Group sunt pe deplin angajati să realizeze această transformare. Această pasiune alimentează crearea de valoare sustenabilă pentru toți stakeholderii noștri.“ Luca de Meo, CEO al Renault Group Boulogne-Billancourt, 24 iulie 2024
Rezultate Financiare
Cifra de afaceri a Renault Group a atins 26.958 milioane €, în creștere cu 0,4% față de primul semestru al anului 2023. La rate de schimb constante [3], creșterea este de 3,7%.
Cifra de afaceri a perimetrului Automobile s-a situat la nivelul de 24.372 milioane €, în scădere cu 1,9% față de nivelul înregistrat în primul semestru al anului 2023. Aceasta a inclus un efect negativ al ratelor de schimb valutar de 3,1 puncte procentuale (-779 milioane €), explicabil prin devalorizarea peso-ului argentinian și, într-o măsură mai mică, celei a lirei turcești. La niveluri constante ale ratei de schimb1, cifra de afaceri a crescut cu 1,2%. Această evoluție se explică în principal prin următoarele:
- Un efect al prețului, de +1,8 puncte procentuale, în principal pentru a compensa devalorizările monetare din Argentina și Turcia. Așa cum s-a anunțat deja, Renault Group a intrat într-o fază de stabilizare a prețurilor combinată cu o repoziționare de preț a produselor posibilă ca urmare a reducerii costurilor.
- Un efect pozitiv al mixului de produse de +1,0 puncte procentuale, care reflectă o îmbunătățire graduală corespunzătoare lansărilor recente de modele (Scenic, Rafale și Espace). Aceasta a compensat impactul negativ al sfârșitului de carieră al modelului Zoe și cel indus de succesul modelului Sandero, al cărui preț de vânzare este mai mic. Acest efect pozitiv va continua să se îmbunătățească în trimestrele următoare.
- Un mix geografic pozitiv de +1,1 puncte procentuale, generat de activitatea RG în Europa.
- Un efect de volum negativ de -4,7 puncte procentuale. Creșterea cu 1,9% a înmatriculărilor a fost mai mult decât compensată de reducerile de stoc din rețeaua de dealeri în primul semestrul din 2024 față de o reconstituire importantă a stocurilor în perioada similară a anului 2023. La 30 iunie 2024, stocurile de vehicle noi se situau la un nivel foarte bun, de 500.000 vehicule (cu 69.000 unități mai puțin față de perioada similară a anului 2023), din care 369.000 se aflau la dealeri independenți și 131.000 la nivel de Grup.
- Un efect stabil al vânzărilor către parteneri de +0,2 puncte procentuale, datorat scăderii vânzărilor de vehicule către parteneri într-un an de tranziție înainte de lansarea unor noi produse, compensat însă de încasările pentru a activitatea de R&D asociată noilor parteneriate în curs.
- Un efect pozitiv al capitolului "Altele" de +1,8 puncte procentuale, datorat performanței activității de comerț cu piese și accesorii, precum și dinamicii vânzărilor de vehicule de ocazie.
Renault Group a înregistrat o marjă operațională record, reprezentând 8,1% din cifra de afaceri, față de 7.6% în primul semestru din 2023, în creștere cu 0,5 puncte procentuale.
Marja operațională a perimetrului Automobile a atins 1.600 milioane €, față de 1.541 milioane € în primul semestru al anului 2023. Ea reprezintă 6,6% din cifra de afaceri a perimetrului Automobile, în creștere cu +0,4 puncte procentuale față de primul semestru al anului 2023. Această evoluție se explică prin următoarele:
- Un impact favorabil al ratelor de schimb de 93 milioane €, datorat în principal impactului devalorizării lirei turcești asupra costurilor de producție.
- Un efect negativ al volumelor de 329 milioane €, generat în principal de diminuarea stocurilor deja menționată.
- În primul semestru al anului 2024, efectul preț/mix/îmbogățire a gamei a avut un impact pozitiv de 51 milioane €, iar costurile s-au diminuat cu 262 de milioane, ca urmare a unei performanțe bune a achizițiilor și, într-o măsură mai mică, diminuării costurilor materiilor prime. Împreună, acestea au avut un impact pozitiv de 313 milioane €. Renault Group continuă să-și reducă costurile și să transfere către clienți o parte din câștigurile astfel generate, ceea ce permite RG să își crească competitivitatea, oferind vehicule atractive ca preţ și dotări, compensând în acelaşi timp cerințele în materie de reglementări europene, în special în cazul noilor modele și al versiunilor facelift. Strategia Renault Group este de a acționa printr-o combinație a acestor două efecte, având ca singur obiectiv îmbunătățirea marjelor.
- Un efect pozitiv al activității R&D de 153 milioane €: creșterea cheltuielilor brute în materie de R&D și rata mai scăzută de capitalizare (-6,2 puncte procentuale față de primul semestru al anului 2023) au fost mai mult decât compensate de încasările asociate activității de R&D legate de noile parteneriate ale RG și de amortizarea mai scăzută a cheltuielilor de R&D.
- Un impact negativ al cheltuielilor generale, care au crescut cu 109 milioane €, generate în principal de creșterea costurilor de marketing, asociate ofensivei produs a mărcilor și performanței activităților din sportul auto.
- Înainte de deconsolidare, Horse se afla sub incidența încetării amortizării IFRS 5, și prin urmare amortizarea activelor sale fusese suspendată. Întrucât Horse a fost deconsolidat începând cu data de 31 mai 2024, facturile plătite către Horse de Renault Group includ din nou costul amortizării precum și adaosul Horse. Efectul cumulat al acestor două elemente reprezintă 55 milioane € pentru luna iunie.
Contribuția Mobilize Financial Services (Finanțarea Vânzărilor) la marja operațională a RG a ajuns la 593 milioane €, în creștere cu 75 milioane € față de perioada similară a anului 2023, în special ca urmare a creșterii puternice a activității de finanțare a clienților, diminuată însă de impactul negativ de -37 milioane € a valorizării swap din semestrul întâi al anului 2023.
Alte venituri și cheltuieli din exploatare au fost negative la -277 milioane € (față de +56 milioane € în semestrul I 2023) și au inclus în special +286 milioane de € din câștig de capital la deconsolidarea Horse, -440 milioane € din pierderea de capital provine din cedarea acțiunilor Nissan făcută în martie 2024 și cheltuieli de restructurare pentru -123 milioane €.
După luarea în considerare a altor venituri și cheltuieli din exploatare, venitul operațional al Grupului s-a situat la 1.898 milioane €, comparativ cu 2.096 milioane € în semestrul I 2023.
Venitul și cheltuielile financiare nete s-au ridicat la -385 milioane €, comparativ cu -260 milioane € în semestrul I 2023. Această variație se explică în mare parte prin impactul hiperinflației din Argentina.
Contribuția companiilor asociate a fost de 195 milioane €, comparativ cu 566 milioane € în semestrul I 2023.
Impozitele curente și amânate au reprezentat o cheltuială de -328 milioane € comparativ cu o cheltuială de -278 milioane € în semestrul I 2023. Rata efectivă de impozitare a fost de 17% la sfârșitul lunii iunie 2024, în creștere cu +2 puncte față de semestrul I 2023, din cauza primului an de implementare a directivei Pilonului 2 și a altor forme de impact corelate cu impozitul amânat.
Astfel, venitul net a fost de 1.380 milioane €, incluzând pierderea de capital din cedarea acțiunilor Nissan. Venitul net, cota Grupului, a fost de 1.293 milioane € (sau 4,74 Euro pe acțiune).
Fluxul de numerar al perimetrului Automobile a atins 2.972 milioane € în semestrul I 2024 și a inclus 600 milioane € din dividende Mobilize Financial Services.
Excluzând impactul cedărilor de active, capitalul net al Grupului și R&D s-au situat la 2.143 milioane € adică 7,9% din venituri comparativ cu 6,9% din venituri în S1 2023. Cesionările de active au însumat 28 milioane €, comparativ cu 197 milioane € în semestrul I 2023. CAPEX net și R&D ale Grupului au constituit 7,8% din venituri, inclusiv cedările de active.
Free cash flow[4] a fost de 1.257 milioane € și a inclus o modificare negativă a necesarului de capital de lucru de -209 milioane €.
Postura financiară netă de numerar din perimetrul Automobile s-a situat la nivelul record de 4.860 milioane € la 30 iunie 2024, comparativ cu 3.724 milioane € la 31 decembrie 2023, o îmbunătățire de 1.136 milioane €.
Această creștere a fost determinată de un free cash flow puternic, un impact pozitiv al deconsolidării Horse (+420 milioane €), numerar primit din vânzarea acțiunilor Nissan (+358 milioane €), dividende primite de la Nissan (+142 milioane €). Acesta a fost parțial compensat de dividendele plătite acționarilor pentru -628 milioane € și investiții financiare pentru -355 milioane €, din care -215 milioane € în Flexis SAS.
Rezerva de lichidități la sfârșitul lunii iunie 2024 a fost la un nivel ridicat, de 17,6 miliarde €.
Perspective financiare pentru anul 2024
Renault Group își confirmă perspectivele financiare pentru anul 2024:
· Marja operațională a grupului superioară sau egală cu 7,5%
· Free cash flow superior sau egal cu 2,5 miliarde €
Rezultate consolidate Renault Group
În milioane € |
2023 H1 |
2024 H1 |
Variație |
Cifră de afaceri Grup |
26,849 |
26,958 |
+0.4% |
Marjă operațională |
2,040 |
2,175 |
+135 |
% din venituri |
7.6% |
8.1% |
+0.5 puncte |
Alte venituri și cheltuieli din exploatare |
56 |
-277 |
-333 |
Venit operaţional |
2,096 |
1,898 |
-198 |
Venituri și cheltuieli financiare nete |
-260 |
-385 |
-125 |
Contribuția companiilor asociate1 |
566 |
195 |
-371 |
Impozite curente și amânate |
-278 |
-328 |
-50 |
Venit net |
2,124 |
1,380 |
-744 |
Rezultat net, parte a Grupului |
2,093 |
1,293 |
-800 |
Free cash flow |
1,775 |
1,257 |
-518 |
Postura financiară netă a perimetrului Automobile |
3,724 |
4,860 at 2024-06-30 |
+1,136 |
1 Sub rezerva aprobării de către organele de guvernanță ale societăților asociate |
Informații adiționale
Situațiile financiare consolidate semestriale sintetizate ale Grupului Renault la 30 iunie 2024 au fost revizuite de Consiliul de Administrație la 24 iulie 2024.
Auditorii statutari ai Grupului au efectuat o revizuire limitată a acestor situații financiare și raportul lor semestrial va fi emis în curând.
Raportul financiar, cu o analiză completă a rezultatelor financiare din prima jumătate a anului 2024, este disponibil pe www.renaultgroup.com în secțiunea „Finanțe”.
Conferință rezultate financiare H1 2024
Link pentru a urmări conferința, 25 iulie, ora 09:00 (ora României), disponibilă și în reluare:
Transmisie live conferință Rezultate financiare H1 2024
[1] Pentru a analiza variația cifrei de afaceri consolidate la rate de schimb constante, Renault Group recalculează cifra de afaceri a perioadei curente aplicând ratele de schimb medii ale perioadei anterioare.
[2] Free cash flow: flux de numerar după dobânzi și impozite (excluzând dividendele primite de la companiile listate) mai puțin investițiile corporale și necorporale nete de cedări +/- modificarea necesarului de capital de lucru
[3] Pentru a analiza variația cifrei de afaceri consolidate la rate de schimb constante, Renault Group recalculează cifra de afaceri a perioadei curente aplicând ratele de schimb medii ale perioadei anterioare.
[4] Exclude versiunile pick-up.