Dacia: un model de business unic, generator de rentabilitate și randamente ridicate

În zilele de 17 și 18 iunie 2024, Renault Group organizează vizita unui grup de analiști și investitori la Dacia, în România. Acest eveniment le oferă lui Luca de Meo, CEO al Renault Group, lui Denis Le Vot, CEO Dacia și echipei de management Dacia, oportunitatea de a prezenta modelul de afaceri unic al brandului și modul în care acesta continuă să se dezvolte și să-și crească profitabilitatea.

17.06.2024

Articol

Boulogne-Billancourt, 17 iunie 2024

În zilele de 17 și 18 iunie 2024, Renault Group organizează vizita unui grup de analiști și investitori la Dacia, în România. Acest eveniment le oferă lui Luca de Meo, CEO al Renault Group, lui Denis Le Vot, CEO Dacia și echipei de management Dacia, oportunitatea de a prezenta modelul de afaceri unic al brandului și modul în care acesta continuă să se dezvolte și să-și crească profitabilitatea.

Un model de business unic

Modelul de business al Dacia este unic, bazat pe combinarea a trei elemente principale :

· Design-to-cost (eficiența costurilor), care urmărește un avantaj de cost de aproximativ -15% față de concurență, concentrându-se pe ceea ce contează cu adevărat pentru clienți (ceea ce este esențial) pe valorificarea activelor Grupului și pe expertiza celor 3.000 de ingineri ai săi.

· O bază industrială și de aprovizionare de neegalat, cu o competitivitate a costurilor la cel mai înalt nivel datorită unui grad ridicat de utilizare a uzinelor (> 130% - Harbour), precum și unui nivel ridicat de integrare locală.

· Un model de distribuție comercială foarte eficient care asigură costuri de distribuție cu aproximativ 50% mai mici decât media vest-europeană, fără discount și cu 30 % din vânzări realizate prin canale digitale.

Un succes accentuat de introducerea noii identități de brand: de la low-cost la cel mai bun raport calitate-preț

Într-un mediu în continuă schimbare, afectat de presiunile inflaționiste și de numărul tot mai mare de reglementări, vehiculele au devenit mai scumpe. Dacia oferă un răspuns adecvat clienților aflați în căutarea unor vehicule accesibile, cu o echipare de bun nivel, datorită complementarității modelelor din gamă și a diferitelor versiuni, precum Extreme sau Journey.

Datorită noii sale identități de brand care reflectă valorile sale de simplitate, autenticitate și robustețe, la prețul corect, Dacia a devenit un brand esențial în Europa, cu o gamă atractivă.

Pentru Renault Group, Dacia este o marcă aflată în plină expansiune, 76% dintre clienții săi provenind de la mărcile concurente. Loialitatea față de brand are, de asemenea, un rol important în modelul de business al Dacia. Astfel, 68% dintre clienții Dacia care și-au înlocuit modelul deținut au ales tot un model Dacia (dacă îi adăugăm și pe cei care au optat pentru un model din Renault Group, indiferent de marcă, procentul ajunge la 81%).

Datorită unei game simple, la cel mai bun nivel de preț, Dacia beneficiază de un mix al vânzărilor către clienții persoane fizice care ajunge la 80 - 85%, ceea ce îi permite să aplice o politică de reduceri mici sau chiar zero. Aceasta duce la valori reziduale ridicate (+10 puncte în medie în comparație cu piața), precum și la un nivel remarcabil de satisfacție a dealerilor.

 

Comunicat de presă 17 iunie 2024

La jumătatea anului, Dacia este pe cale să-și confirme, pentru al 4-lea an consecutiv, clasarea pe podiumul vânzărilor către clienții privați din Europa datorită propunerii sale cel mai bun raport calitate/preț care atrage clienți din ce în ce mai numeroși într-un context inflaționist.

Succesul Daciei este cel al vehiculelor sale. La sfârșitul lunii aprilie 2024 (cumulat de la începutul anului) în Europa:

· Sandero este cel mai bine vândut model (și lider de piață, din 2017, pentru vehiculele vândute clienților privați).

· Duster este numărul 1 în clasamentul modelelor SUV vândute către clienții persoane fizice.

· Jogger este cel mai vândut vehicul de segment C pe piața de retail (exceptând modelele SUV).

· Spring ocupă locul 4 în clasamentul celor mai vândute modele electrice pe piața de retail în segmentele A+B.

Abordarea unică a Dacia: design-to-cost și eficiență economică

Dacia are o abordare unică în lumea constructorilor auto: spre deosebire de modelul standard de dezvoltare a unui automobil, în care costul este rezultatul întregului demers, Dacia apelează la modelul „design-to-cost”, în care costul este factorul de la care pleacă totul.

Reutilizarea platformelor și a elementelor de caroserie reprezintă cheia pentru realizarea de economii și a utilizării eficiente a forței de muncă, fapt care duce la diminuarea investițiilor asociate lansării de noi produse și la reducerea costurilor variabile, prin efectul de scară. Astfel, Dacia va continua să-și reducă costurile și va beneficia de dublarea volumului de vehicule construite pe platforma CMF-B (toate mărcile combinate), care va ajunge la 2 milioane de unități până în 2030. În același timp, Dacia își va menține cheltuielile R&D la un nivel sub media Grupului, datorită nivelului ridicat de corespondență tehnică între modele, variind de la un minim de 40% la 80%.

Rentabilitatea și eficiența Dacia sunt determinate și de:

· un nivel ridicat de utilizare a bazei industriale (> 130% - Harbour), cu un vehicul nou produs la fiecare 30 de secunde (calcul bazat pe cadența zilnică în toate uzinele).

· ecosistemele ultra-competitive din România, Maroc și Turcia, cu o puternică integrare locală a bazei de furnizori.

Vehicule accesibile nu înseamnă vehicule de clasă mică: un plan produs solid pentru a asigura creșterea viitoare.

Numărându-se deja printre liderii segmentului B european, Dacia își pregătește expansiunea în segmentul C, datorită unei strategii de produs atent elaborate. După Jogger, în 2025 va veni rândul modelului Bigster să materializeze această evoluție, urmat apoi de alte 2 modele. Aceasta va permite brandului Dacia să-și dubleze piața potențială, și deci, baza de profit. Astfel, Dacia are ambiția de a vinde, anual, 1 milion de vehicule în 2030, din care aproximativ 1/3 în segmentul C.

Dacia va trece treptat de la soluții termice electrificate accesibile, la oferte de vehicule electrice accesibile în Europa. Acest lucru se va face „în stilul Dacia” pentru a oferi produse adaptate la cerințele clienților săi și pentru a profita de avantajele tehnologice ale Renault Group și ale Ampere. Această abordare va contribui la obiectivul de reducere a amprentei de carbon a modelelor Dacia cu 50% până în 2035.

În același timp, Dacia joacă un rol de „plasă de siguranță” pentru Renault Group în ceea ce privește ritmul de electrificare și oferă o bază solidă pentru o ofertă termică profitabilă. Dacia ajută la reinventarea lanțului valoric al motoarelor termice datorită cooperării cu HORSE Powertain prin dezvoltarea unor adaptări inovatoare a grupurilor motopropulsoare pentru combustibili alternativi.

Marje și randamente din ce în ce mai mari

Modelul de afaceri și abordarea de produs Dacia asigură o creștere puternică, precum și o rentabilitate solidă generatoare de profit:

· Dacia se așteaptă să-și dubleze cifra de afaceri între 2022 și 2030 (50% rezultat din volumele suplimentare de vânzări și 50%, din mix-ul superior de preț), în timp ce costurile fixe vor crește ușor în aceeași perioadă.

· Dacia generează deja o marjă operațională solidă, de două cifre și își propune să ajungă la 15% înainte de 2030.

· Dacia urmărește să-și stabilească profilul de campion în ceea ce privește randamentul, cu un ROCE superior celui al Renault Group (Obiectivul RG > 30% față de 2025) și care ar trebui să se dubleze între 2022 și 2030.

 

Despre Renault Group

Renault Group se află în avangarda unei mobilități care se reinventează. Având o expertiză unică în domeniul electrificării și beneficiind de alianța sa cu Nissan si Mitsubishi Motors, Renault Group se bazează pe complementaritatea celor patru mărci ale sale – Renault, Dacia, Alpine și Mobilize, și propune clienților săi soluții de mobilitate durabile și inovatoare. Prezent în peste 130 de țări și având peste 106.000 de salariați, Grupul a vândut 2,235 milioane de vehicule în 2023. Obiectivul său este cel al unei mobilități care să îi apropie pe oameni. Pregătit oricând să facă față provocărilor, atât pe șosea, cât și în competiție, Grupul este angajat într-o transformare ambițioasă și generatoare de valoare. Aceasta este centrată asupra dezvoltării de tehnologii și de servicii inedite, precum și a unei game de autovehicule competitive, echilibrate si electrificate. Preocupat de protejarea mediului înconjurător, Renault Group are ambiția de a ajunge la emisii zero de CO2 în Europa în 2040. https://www.renaultgroup.com/en